vormtekenen algemeen:

Klok en tijd

Geld

meten

Het vormtekenen en de opbouw in het leerplan kent een aantal gezichten.

1. Het vormtekenen als mogelijkheid om evenwicht te brengen in het temperament. De seminarbesprekingen geven hiervan een aantal voorbeelden.

2. Het vormtekenen als mogelijkheid om in het tekenen een scheppende ruimte te creƫren waarbij niet de natuur de afbeelding vormt maar het kwalitatieve beleven van de rechte en de kromme lijn en hun onmetelijk samenspel.

3. Als mogelijkheid en middel om het denken van het kind te vormen.

4. Vormtekenen als middel om het etherlichaam gezond te houden/maken.

5. Natuurlijk ook het vormtekenen als middel om het schrijven te ontwikkelen en te oefenen. In deze lijn gaan we uit van 2 en 3 Al in de onderste klassen moeten we vanuit het tekenen vierkant, driehoek en cirkel behandelen. Wat later geometrie wordt is nog helemaal met het tekenen verbonden. Wat later geometrie wordt, waar we het verband tussen de vormen zoeken, daaraan beginnen we vanaf het negende jaar. Deze lijn zal dan ook een mogelijke opbouw geven die uitgaat van dit standpunt.